לאיזור האישי >
 
vitamins@vcare.co.il
 
להזמנות וייעוץ:03-6040105
 
logo

מהי חשיבות ויטמין D אחרי גיל 40?

עובדים במשרד? מתאמנים בחדר כושר? הולכים עם הילדים לג’ימבורי? החיים המודרניים שלנו גורמים לנו להיות מפונקים. אני לא מכירה אף אחד שלא נהנה לבלות את רוב שעות היום הקיציות במקום סגור וממוזג. רוב האוכלוסייה עובדת במקומות סגורים וגם כשסוף סוף מסיימים את המשמרת – גם את הדרך הביתה מבלים בדרך כלל במקום סגור- אם זה רכב, רכבת או אוטובוס.. כתוצאה מזה, אנחנו מרחיקים את עצמנו מהשמש. למה זה רע? כי מהשמש אנחנו לא מקבלים רק אור וחום, זה גם אחד המקורות הטובים ביותר עבורנו לויטמין D.

מי אתה ויטמין D?

ויטמין D הוא אחד הויטמינים המיוחדים והמרתקים, מה שמייחד אותו משאר הויטמינים הוא שבזמן ששאר הויטמינים נמצאים במגוון של מזונות וויטמין D יכול להיווצר בגופנו ובעיקר על ידי חשיפת עור הגוף לשמש. 

מי היה מאמין, אבל מסתבר שהחוסר בויטמין D בארץ ובעולם הוא כה גדול עד שיש המחשיבים את החוסר הזה “למגיפה” של ממש. מי היה מאמין שבארץ שמאופיינת כל כך בשמש האוכלוסייה שלה עדיין תהיה בחוסר של ויטמין D.

אחד התפקידים העיקריים של ויטמין D הוא בסיוע לספיגת הסידן בגוף. אבל בנוסף, ויטמין D ידוע גם בכך שהופל להורמון חשוב ביותר בגופנו שפועל ומסייע ליותר מ-2,000 גנים. דבר התורם בהפחתת מחלות ותסמינים רבים כמו: סרטן, סוכרת, כאבים כרוניים, התקפות לב ואפילו שבץ! 

מדוע נוצר חוסר בויטמין D ומה הקשר לגיל 40?

החוסר בוויטמין D אינו שכיח רק במדינות קרות. מחקרים הראו כי גם במדינות שטופות שמש כמו בישראל יש חוסר בוויטמין D ברוב האוכלוסייה. 

ישנן כמה סיבות לאבדן ויטמין D :

שימוש בקרם הגנה ולבישת בגדים ארוכים: קרם ההגנה ובגדים חוסמים את קרני השמש המחדירות את ויטמין D לגוף. כמובן חשיפת יתר לשמש היא מסוכנת ואף עלולה לגרום לסרטן, לכן חשוב לשים לב לזמן ושעות החשיפה לשמש.

עבודה במשרד: העבודה היא אמנם חיינו, אבל כשעובדים רוב שעות היום במשרד הגוף לא מקבל את קרני השמש. 

פעילויות במקומות סגורים כמו קניונים, חנויות, ג’ימבורי ועוד: מקומות שאמנם נעימים יותר וממוזגים, אבל הם אינם מצוידים בקרני שמש. 

אימוני ספורט במקומות סגורים: הם אמנם נוחים יותר בהרבה בחינות, אבל כל עוד אין שם את קרני השמש, אין ויטמין D.

השמנת יתר: כאשר משקל הגוף גבוה ורקמת השומן עבה, הגוף מתקשה להפוך את ויטמין D לצורתו ההורמונאלית הפעילה.

צבע עור: לאנשים בעלי גוון עור כהה קשה יותר לספוג את קרינת UV באותה מידה כמו בעלי עור בהיר.

מחלות: אנשים עם מוגבלות או מחלה כרונית (מחלות כבד, כליות ותסמונות ספיגות שומן כגון סיסטיק פיברוזיס, מחלת צליאק ומחלת מעי דלקתית) או תרופות, כל אלה עלולים להשפיע על חילוף חומרים של ויטמין D.

עישון ואלכוהול: בנוסף לשאר החסרונות בהם מפחיתה את ויטמין D בגוף. 

גיל: הגוף שלנו לא עובד באותו אופן אחרי גיל 40 כפי שעבד בגיל 20. מסת השריר פחות חזקה, הנטייה להשמנה גדולה יותר, התחלת גיל המעבר המתקרב, לחץ הדם והכולסטרול מתחילים לעלות, בריחת סידן, ואפילו הסיכון לחלות במחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות לב וסוכרת גובר. 

ולכן, החל מגיל 40 חשוב להכין ולהגן על הגוף שלנו בהתאם. 

אז איך ויטמין D תורם אחרי גיל 40?

ויטמין D מסייע לגוף לספוג את הסידן ובעקבות כך, נמצא קשר חיובי בינו לבין הורדת הסיכון לאוסטיאופורוזיס. 

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שכיחה המחלישה ופוגעת ברקמת העצם, דבר שמגביר את הסיכון המוגבר לשברים. 

מכיוון שויטמין D שומר על האיזון ברמות הסידן והזרחן, נראה כי הוא גם מעורב בהתמיינות תאים ובהפרשה של הורמונים מסוימים, יצירת עידוד הצמיחה, העובי וצפיפות העצמות. 

על פי פרסומים של משרד הבריאות בישראל, לויטמין D יש חשיבות רבה במניעה של טרשת נפוצה, בעיות של לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם, סרטן המעי הגס ואפילו סוכרת. 

במשרד הבריאות האמריקאי מוסיפים ואומרים כי ויטמין D תורם למניעת דלקות ולמערכת החיסונית של הגוף. 

קופות החולים בישראל מדווחות צריכה נכונה של ויטמין D עשויה לשפר את בריאות האוכלוסייה. בהמלצתם יש להתייחס לחשיפה לשמש ברמה מבוקרת לקרני השמש, לתזונה נבונה וצריכת ויטמין D כתוסף. 

כיצד ניתן לקבל ויטמין D?

שמש שמש ושמש! כמובן שהשהות צריכה להיות נכונה ובזמנים בהן השמש לא חזקה מדי. 

לאחר מכן, ניתן לקבל את הויטמין גם דרך תוסף חיצוני.

למרות שניתן לצרוך את ויטמין D גם ממזונות שונים כמו: דגים, מוצרי חלב, ביצים ודגנים אך הערכים התזונתיים שלהם נמוכים.

http://www.prevention.com/health/vitamins-you-need-after-age-40/slide/4

איך ניתן לעזור לויטמין D להיספג טוב יותר?

השימוש בקרם הגנה חשוב בהגנה מקרינת השמש ובמניעת סרטן העור (יש אינדיקציות גם שקרם הגנה בעצמו מסרטן), אך עלול לעכב ולהפחית ייצור ויטמין D בגוף. במידה ואתם נוטלים את הויטמין כתוסף, רצוי לצרוך אותו יחד עם מאכלים שומניים או שמנים.

ויטמין D3 או D2 ?

ישנן שתי צורות של ויטמין D: ויטמין D2 וויטמין D3. שניהם מציעים יתרונות, אך רק אחד נספג יותר בקלות ומנוצל על ידי הגוף האנושי.

ויטמין D2 מופק על ידי מזונות מהטבע, לעומתו, ויטמין D3, הידוע גם בשם כולקלציפרול, נוצר ממגע קרני השמש בעור. הוא ממיר כולסטרול לתוך צורה פעילה של ויטמין D3. מכיוון ששני סוגי הויטמינים לא שווים בספיגתם, תפקידם והשפעתם על גופנו, כמובן שויטמין D3 הוא היעיל ועדיף יותר. 

אז מה עכשיו?

אז אנחנו כבר לא בני 20 וחוץ משאר הלחצים והבעיות שסובבים אותנו נוספו לנו עוד כמה חששות.

אבל אנחנו חכמים יותר ממה שהיינו בגיל 20 וללא ספק מודעים יותר. אז מה שנעשה עכשיו זה נשים לב לאורח חיינו, כמה ומה אנחנו אוכלים, לעשות הרבה פעילויות ספורטיביות שאנחנו אוהבים ו….חשיפה נכונה לשמש! כמובן ההמלצה היא לא לשבת בים להשרף ולהסתכן בסרטן עור, אלא להחשף בצורה נבונה. לקיחת תוסף תזונה ויטמין D בעת הצורך יכול למנוע את המחסור ולייעל את תפקוד הגוף. לקיחת התוסף הוא מקור מצויין לויטמין D3 ועל ידי נטילתו אין צורך לדאוג מחוסר או עודף חשיפה לשמש.