logo
מולטי ויטמין

אילו ויטמינים אני צריך לקחת, ד”ר? האם כדאי לי לקחת מולטי-ויטמין?

אילו ויטמינים אני צריך לקחת, ד”ר?  

אין מישהו שביקר בארה”ב לפני כ-20 שנה ולא חזר נדהם מכמות התוספים שנמכרים בכל פארם. תרבות צריכת התוספים, שכבשה את האמריקאים כבר מזמן, הפכה להיות חלק בלתי נפרד גם מהתרבות שלנו. הישראלים מודעים ליכולות וליתרונות שבתוספים ולא מהססים לצרוך אותם.
אולם ישראלים רבים לא מודעים לכך, שלא כל תוסף מתאים לכל אחד ובהחלט אין צורך ליטול אותו סתם “שיהיה”.

נתחיל בשאלה האם התזונה שלכם מאוזנת?

חשוב לדעת, כי חסרים תזונתיים רבים יכולים להיגרם לכולם. חוסר תזונתי אינו שמור רק לאנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך או לאנשים רזים מדי! גם אנשים עם עודף משקל או כל מי שתזונתו אינה מאוזנת, מתועשת ולא מסודרת, עלול לסבול ממחסורים רבים.
בכדי לדעת האם התזונה שלכם מאוזנת ובריאה, תוכלו לבחון את עצמכם:
1. האם הארוחות שלכם במהלך השבוע מגוונות? אם, למשל, אתם בכל יום אוכלים את אותו הדבר לארוחת צהרים, התשובה היא לא.
2. האם אתם אוכלים אוכל בריא ומזין?
3. האם אתם נוהגים לבשל בעצמכם את המזון שלכם או שאתם אוכלים בחוץ (ואז ישנם יותר מזונות מעובדים)?
4. האם התזונה היומית שלכם כוללת מספיק מזונות עשירים בברזל, כגון: הודו, בקר רזה, קטניות או אגוזים?
5. האם אתם צורכים מספיק B12 (קיים בעיקר בביצים, דגים ובשר הודו)?
6. האם אתם צורכים לפחות 5 מנות ירק ביום ו-3 מנות פרי?
7. האם אתם צורכים כמות סידן על פי הצריכה היומית המומלצת (1,000-1,300 מ”ג ביום)?
8. האם אתם מבצעים פעילות גופנית מרובה אך בכל זאת חשים חולשה או עייפות לא מוסברים?

כדי שנוכל להסביר לכם האם ומי צריך לצרוך מולטי ויטמין, החלטנו להציג בפניכם את עיקרי המאמר של Willett ו- Stampfer: “אילו ויטמינים אני צריך לקחת, ד”ר?”, אשר פורסם במגזין The New England Journal of Medicine בשנת 2001. המאמר בוחן את השפעת המולטי ויטמין במניעת מחלות.

מהו מולטי-ויטמין?

מולטיויטמין הוא תוסף תזונה המהווה שילוב של מינרלים וויטמינים שונים, המצויים לרוב במזון ובמקורות טבעיים אחרים. מטרתו לספק לגוף את מלוא הויטמינים והמינרלים הנדרשים (כ-100% מהמלצת ה-RDA לצריכה יומית לפי גיל ומין), במקרים בהם האדם אינו צורך אותם כראוי באמצעות תזונה או כאשר הם אינם נספגים כראוי בגוף.
ישנם סוגים שונים של מולטי ויטמינים, כאשר בכל אחד מהם מצויים כמעט כל הויטמינים והמינרלים הקיימים עם דגש על אלו המותאמים לקהל אליו הוא מיועד.

מתו החל השימוש במולטי-ויטמין?

במלחמות העולם הראשונה והשנייה נהרסו שטחי חקלאות רבים ונוצר רעב שהביא למקרים של תת תזונה. בעקבות כך פותח המולטי ויטמין, שנועד למלא את החסרים התזונתיים, לספק לגוף את כל הנדרש לו במטרה למנוע חסרים מוחלטים, שמביאים להתפרצות מחלות, כגון מחלת הצפדינה אשר הופיעה עקב מחסור מוחלט בויטמין C.
המולטי ויטמין פותח על מנת לטפל במחסור תזונתי מוחלט ולא בחוסרים קלים! בחברה המערבית כיום כמעט ולא קיימים חוסרים מוחלטים ולכן אנשי המקצוע הגדירו שני מצבים, בהם מומלץ ליטול מולטי ויטמין:
1. מקרים בהם יש דילול ראשוני בכמות הויטמין בגוף, מבלי שהדבר בא לידי ביטוי בבדיקות דם או באופן קליני. למשל: אדם שאינו צורך בכלל פירות וירקות .
2. מקרים בהם ישנו חסר בויטמין הנראה בבדיקות דם, אך ללא סימנים קליניים.

מה אומרים המחקרים על השפעת המולטי ויטמין?

מה אומרים המחקרים על השפעת המולטי ויטמין?
יש לסייג ולומר, כי ישנו קושי רב לחקור את תחום התזונה ולקבל תוצאות חד משמעיות. יש לכך מספר סיבות:
1. הצריכה הבסיסית של ויטמינים ממזון משתנה מאדם לאדם, ויש לכך השפעה גם כשנוטלים תוסף.
2. רוב המשתתפים במחקרים מסוג זה הם אנשים בעלי דיאטה מאוזנת יחסית. אין כמעט משתתפים בעלי דיאטה דלה ואף עניה, מה שלא משקף את כלל האוכלוסייה.
3. למעמד הסוציו-אקונומי של המשתתפים במחקר השפעה על אופן התזונה שלהם.
4. רוב המחקרים שנעשים בתחום התזונה אינם ארוכים דיים בכדי לבחון את השפעת המולטי ויטמין לטווח הרחוק.
5. קשה מאוד להצביע על רכיב תזונתי בודד מסך התזונה של אדם ולדעת שהוא זה שהשפיע.
למרות המגבלו שהוצגו, ישנם מחקרים המציגים אוכלוסיות, בהן נצפו יותר חסרים תזונתיים:
• אנשים הנתונים למצבי לחץ.
• קבוצות אנשים הנמנעים ממזונות מסוימים, ביניהם: טבעונים, צמחונים, אלרגיים לחלב, אנשים שאינם אוכלים פירות וירקות וכדומה.
• לספורטאים רבים ישנו חסר בברזל, משום שהוא מופרש דרך הזיעה במהלך הפעילות הגופנית (אין זה אומר שאם אתם ספורטאים עליכם מיד ליטול ברזל! יש לערוך בדיקות דם ולהתייעץ עם אנשי מקצוע, שכן עודף ברזל עלול במקרים מסוימים להזיק!).
• מעשנים/אלכוהוליסטים.
• נשים הרות ומניקות נמצאות לרוב בחסר בשל השינויים המתחוללים בגוף.
• קשישים.
• אנשים הנוטלים תרופות ספציפיות, אשר פוגעות בספיגת הויטמינים והמינרלים בגוף.
• אנשים הנמצאים במשטר דיאטה דלת קלוריות, מתחת ל-1,200 קלוריות ביום, לרוב אינם צורכים את מלוא הכמות הנדרשת של ויטמינים ומינרלים.
מסקנתם של Willett ו- Stampfer: “בהתחשב בתועלת העולה על הנזק ובעלות הנמוכה, אנו מסיקים כי מולטי ויטמין שאינו עולה על המלצת ה-RDA רצוי לרוב האוכלוסייה הבוגרת”.
האם משמעות מסקנה זו היא שעל כולנו לצרוך מולטי ויטמין? התשובה היא לא!
האם לכל אחד כדאי לצרוך מולטיויטמין באופן שוטף?
ארגון ה-ADA (ארגון הדיאטנים האמריקאי) כמו גם המאמר הנ”ל מעלים מספר דגשים חשובים לגבי צריכת מולטי ויטמין:
• הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות הגוף ולמנוע מחלות כרוניות היא באמצעות תזונה מאוזנת ומגוונת. כדאי לשקול נטילת תוסף רק במידה ותזונתכם מאוזנת ועדין ישנם חסרים.
• תזונה בריאה ומאוזנת מכילה מרכיבים תזונתיים חשובים, ביניהם: חומצות שומן או סיבים, שאינם מצויים במולטי ויטמין. נטילת תוסף במקום צריכת מזונות מסוימים תכסה מחסור אחד אולם תגרום למחסור ברכיבים חשובים אחרים.
• יש לשקול נטילת מולטי ויטמין רק לאחר שתזונת האדם נבחנה בדקדוק והוסבר לו מהי הדיאטה המומלצת עבורו.
• המלצות לנטילת תוספי תזונה חייבות להתבסס על מחקרים קליניים והוכחות.

לסיכום 

למרות שצריכת מולטיויטמין היא הדרך הקלה, לכאורה, להשלים חסרים, חשוב לא לשכוח להקפיד על תזונה בריאה, מגוונת ומאוזנת! אם אתם מרגישים שהתזונה שלכם טובה אולם הגוף עדין סובל מחוסרים, מומלץ גם לפנות לדיאטן/ית, אשר יבחנו את התזונה שלכם ואת בדיקות הדם שלכם ורק אז יחליטו אם יש צורך בתוספים.

 

מולטי ויטמין