לאיזור האישי >
 
vitamins@vcare.co.il
 
להזמנות וייעוץ:03-6040105
 
logo

מה החשיבות של ויטמין D? סימפטומים של חוסר בויטמין D ומידע חשוב נוסף

ויטמין D

למה חשוב לצרוך ויטמין D?

חשיבותו הרבה של ויטמין D נובעת מהמעורבות שלו בעיכול מינרלים במערכת העיכול. אחת התופעות של ויטמין D היא הגדלה של יכולת הספיגה של סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ ועוד. למעשה, ויטמין D התגלה בשנת 1931 בעת מאמץ למצוא מה המחסור התזונתי שמוביל לרככת (מחלה הנגרמת עקב מחסור בסידן).

לויטמין D תפקידים נוספים במערכות הגוף, כולל בקרה על גדילת תאים, תפקוד מערכת החיסון, הפחתת דלקות ועוד.

המולקולה של ויטמין D מגיעה במספר צורות, כאשר החשובות מביניהן הן D3 ו-D2. ההבדל בין המולקולות הוא בעיקר אילו מינרלים הן סופגות יותר טוב במערכת העיכול.

מדוע קוראים לויטמין D “ויטמין השמש”?

ויטמין D נמצא בכמות קטנה יחסית במזונות שאנו אוכלים. למעשה, עבור רבים, עיקר האספקה של הויטמין בגוף נובעת בזכות כך שאנו מסוגלים לייצר אותו ברקמת העור, כאשר אנו נחשפים לאור השמש.
לצערנו, קרינת השמש המעודדת את ייצור הויטמין היא בתחום האולטרא-סגול (UV), שזה גם התחום של הקרינה המסרטנת. לכן, קרם הגנה מהשמש, עננים, חלונות זכוכית, ויתר הדברים המגנים עלינו מקרינה, מפחיתים את ייצור “ויטמין השמש” בגוף.
נקודה מעניינת נוספת היא שככל שהעור בהיר יותר, כך הוא סופג יותר קרינה ומייצר יותר ויטמין D. מדענים משערים כי זו חלק מהסיבה שהעור של אנשים בארצות צפוניות, בהן יש פחות אור שמש, הוא בהיר יותר.

מה המינון מומלץ?

צריכה מומלצת לנשים

לגילאי 0-1:     400 יחב”ל ליום

לגילאי 1-70:    600 יחב”ל ליום

לגילאי 71+:     800 יחב”ל ליום

צריכה מומלצת לגברים

לגילאי 0-1:     400 יחב”ל ליום

לגילאי 1-70:    600 יחב”ל ליום

לגילאי 71+:     800 יחב”ל ליום

מקור: משרד הבריאות האמריקאי

עודף ויטמין d אינו בריא, אין לעבור על המינון המומלץ ללא התייעצות עם רופא.

מה ההבדל בין D2 לבין D3?

כאשר ויטמין D נוצר באופן טבעי בגוף, הוא יכול להווצר בשתי צורות דומות: D2 ו-D3, הנבדלות ביניהן רק בשרשרת-צד אחת במולקולה. לאחר ההווצרות, הויטמין עובר תהליכים בכבד ובכליות והופך להורמון הקרוי “קלציטריול”, והוא ההורמון העיקרי בוויסות ספיגת ושימוש במינרלים בגוף

למרות ההבדלים הקטנים בין שתי המולקולות, הסתבר כי ויטמין D3 עושה ביעילות רבה יותר את תהליך ההפיכה להורמון הקלציטריול (מקור). מסיבה זו, תוספי תזונה רבים משתמשים בצורה זו של הויטמין.

ויטמין די

מה ההשפעות של מחסור בויטמין D?

הסימפטומים הנפוצים ביותר של מחסור בויטמין D היא החלשות של העצמות כתוצאה מפגיעה ביכולת הספיגה של הסידן. בילדים, מחסור בויטמין D מתבטא במחלת הרככת, הפוגעת בצמיחה ומעוותת את צורת העצמות. 

מבוגרים רבים סובלים ממחסור בויטמין D עקב הפחתה בחשיפה לשמש וירידה ביכולת הגוף לייצר את הויטמין. במבוגרים, הסימפטומים למחסור בויטמין D, מלבד החלשות העצמות, יכולים להיות כאבים בעצמות וחולשה של השרירים. 

מחקרים

· נשים בוגרות נתונות בסיכון לריכוז נמוך של ויטמין D בגלל ליקויים תזונתיים ומיעוט חשיפה לקרינה אולטרה סגולה מקרני השמש. כתוצאה מכך, הן עלולות לסבול מתופעות של דלדול עצמות העלול לגורם לשברים באגן, בפרק היד ובחוליות. (University of Aberdeen)

· בקרב רבים מהקשישים בישראל (ועל אף שישראל ארץ שטופת שמש) נמצא חוסר בויטמין D או רמות נמוכות של ויטמין 3D. לאור זאת, המינון היומי המומלץ למבוגרים מתבסס בעיקר על נטילת ויטמין D  כתוסף תזונה (משרד הבריאות)

· במחקרים אפידמיולוגיים נמצא כי רמות גבוהות יותר של ויטמין D בדם קשורות, בין היתר, בתחלואה נמוכה יותר של סרטן, מחלות לב, פסוריאזיס, תסמונת מטבולית ומחלות אוטואימוניות, בנוסף, קשורות הן לשכיחות נמוכה יותר של הפרעות בריאותיות, כגון נפילות, תגובה חיסונית לקויה, תפקוד נֵאורופסיכולוגי לקוי, תיפקוד גופני לקוי, קדם רעלת הריון ובעיות פוריות. (האגודה לבריאות הציבור)

ויטמין D במשלוח עד הבית

ויטמין D

ויטמין D

בכדורים או בטיפות

שוברים את השוק ויטמין D במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהפארמים

איכות ללא פשרות מיוצר בישראל בפיקוח משרד הבריאות

משלוחים ויקר